SnappCar Blog
opgelicht-blog

SnappCar bij Opgelicht?! Dat leggen we even uit

Afgelopen dinsdag is er in het programma Opgelicht?! aandacht besteed aan SnappCar. In dit programma heeft de redactie van Opgelicht?! een SnappCar-account aangemaakt met een vals rijbewijs en met dit account een auto gehuurd. Graag leggen wij even uit wat er precies is gebeurd.

Zoals de redactie van het programma ook gemerkt heeft, voeren wij checks uit op meerdere momenten tijdens het proces en gebruik van het platform. Bijvoorbeeld zoals ten tijde van de aanmelding, de verificatie van documenten en gegevens, bij het versturen van een huurverzoek en ook via betalingverificatie. Het account (dat door de redactie is aangemaakt) is meerdere keren niet door een automatische check gekomen en diverse malen gedeactiveerd/geblokkeerd.

Helaas heeft een menselijke beoordelingsfout op onze supportafdeling ervoor gezorgd dat het account van de redactie alsnog is goedgekeurd. In reactie op een e-mail van de redactie, waarin werd verzocht om validatie van het account, heeft de collega in kwestie gekeken naar het risicoprofiel van de huurder en het risicoprofiel van het huurverzoek. Daarna is deze persoon onzorgvuldig te werk gegaan met het controleren van de aangeleverde documenten, die eerder al door ons systeem geblokkeerd waren, en is het account dus handmatig gereactiveerd.

Uiteraard betreuren we het ontzettend dat dit heeft kunnen gebeuren. We hebben ervan geleerd en direct onze protocollen verder aangepast. We hebben bijvoorbeeld per direct het  vierogenprincipe ingevoerd bij de controle en het maken van uitzonderingen voor accounts die geblokkeerd zijn door de technische controles. Dit betekent dat op het moment dat iemand niet door de technische controles heen komt, er naast de supportmedewerker ook altijd een eindverantwoordelijke goedkeuring moet geven voordat iemand alsnóg wordt toegestaan op het platform. Door deze aanpassing is de kans dat dit nogmaals kan voorkomen verder verkleind.

Wij werken constant aan onze systemen en zijn ons bewust van het feit dat ons platform is gebaseerd op vertrouwen. Om dit vertrouwen te waarborgen trainen we voortdurend onze mensen om eventuele misstanden te kunnen signaleren en worden onze veiligheidssystemen zeer regelmatig aangepast en uitgebreid. We doen er alles aan om mensen met verkeerde bedoelingen buiten de deur te houden.

Contact

Misschien heb je naar aanleiding van de uitzending nog een vraag.. Mocht dat zo zijn, zoek dan vooral contact met ons! Dit kan via support@snappcar.nl of door te bellen met 030-2087011.

2 reacties

Laat je horen :)

%d bloggers liken dit: