SnappCar Blog
Victor van Tol, co-founder & CEO van SnappCar

Victor’s Visie (Founder en CEO SnappCar)

Wie zit er eigenlijk achter het stuur bij SnappCar? Welke visie schuilt er achter ‘autodelen’? Wie zorgt ervoor dat SnappCar hard op weg is naar het succes van 5 miljoen minder auto’s in Europa in 2022? Vandaag een interview met onze topchauffeur en CEO Victor van Tol.

Dit interview heet gekscherend de ‘Visie van Victor’, maar voor we starten passen we even de achteruitkijkspiegel aan – Vertel eens Victor: waarom heb je SnappCar opgericht?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik vind het belachelijk dat er zoveel auto’s stilstaan. Dat kan gewoon slimmer en handiger.

Duidelijke taal. En stel we gaan met z’n allen slimmer met auto’s om, hoe zien voor jou dan de straten van de toekomst eruit?

Bij SnappCar zijn we niet tegen auto’s, dat zou ook gek zijn aangezien ons bedrijfsmodel daarop is gebouwd. Wat we wél geloven is dat we met minder auto’s vooruit kunnen. Een paar procent minder heeft al een enorme impact op steden en files. Denk eens aan Nederland in de zomertijd. Er zijn dan 0 files in ons land maar effectief zijn er maar 5-10% minder auto’s.

Datzelfde effect kun je realiseren met autodelen oftewel peer-to-peer carsharing.

Autodelen in steden leidt tot minder parkeerdruk en daardoor zijn er minder parkeerplekken nodig. Daar kun je een andere invulling aan geven. Bijvoorbeeld meer speelplaatsen voor kinderen, meer groen, meer ruimte. Het gevolg is een gezondere leefomgeving. Zo zien voor mij de straten van de toekomst eruit.

Wat zeg je tegen mensen die SnappCar nog nooit hebben geprobeerd?

Als mijn verhaal klopt – geen files meer, een betere leefomgeving, gezondere lucht etc. – en je kunt daar vrij gemakkelijk aan bijdragen door je auto te delen of een deelauto te huren, waarom zou je dat dan niet doen?

Wetende dat er een platform is die alles voor je regelt en je nergens druk over hoeft te maken? Of dat nou bij een normaal autoverhuurbedrijf is, een Greenwheels of SnappCar, dat is mij om het even. Er zijn gewoonweg weinig rationele redenen te bedenken waarom je niet zou autodelen.

Om die betere maatschappij te realiseren hebben we bij SnappCar een BHAG. Wat houdt dat in?

BHAG staat voor Big Hairy Audicious Goal. Een super ambitieuze missie die bedrijven definiëren om een stip op de horizon te zetten. Bij SnappCar luidt die missie: 5 miljoen minder auto’s in Europa in 2022.

Even een kleine rekensom. Om in 2022 5 miljoen minder auto’s in Europa nodig te hebben, moeten we 500.000 deelauto’s realiseren. We zitten momenteel op 50.000. We zullen dus nog moeten vertienvoudigen in 4 jaar tijd. Dat is behoorlijk ambitieus. Tegelijkertijd zijn we sinds de oprichting in 2011 ieder jaar verdubbeld, dus als we doorpakken zijn we er in 2022.

We zijn sinds de oprichting in 2011 ieder jaar verdubbeld

Daarnaast moeten al die auto’s natuurlijk ook gedeeld worden. Ongeveer 10.000x per dag. Momenteel zitten we in de honderdtallen. Is dat meer of minder ver dan ik had gehoopt? Iets minder, maar tegelijkertijd is SnappCar de nummer 2 van Europa. Dus het ligt aan het perspectief. De groei zit er in ieder geval goed in.

SnappCar's Visie - B Corp logo - Business as a force for good

Hoe zorg je als social enterprise voor de balans tussen impact en winst maken?

SnappCar is een B Corp, dat wil zeggen dat we ons in de eerste plaats focussen op een betere wereld voor morgen. Dat is ook de reden waarom Pascal Ontijd en ik destijds SnappCar zijn begonnen: om mensen een alternatief in mobiliteit te bieden.

Maar ik geloof dat we die visie alleen kunnen waarmaken met een gezond business model. Daarom zijn we geen charitatieve instelling en willen we ook winst maken. Dat laatste is een means to an end, want het uiteindelijk doel is en blijft het bereiken van die 5 miljoen minder auto’s in 2022.

Wat is een van je meest memorabele momenten in 6 jaar SnappCar?

Een van de vele momenten die eruit springt, is de start. We lanceerden SnappCar in een recordtijd: in februari 2011 ontstond het idee, in mei besloten we het te doen, in de zomer bouwden we (een functionerend!) platform, op de valreep sloten we een samenwerking met verzekeraar Achmea en op 3 oktober 2011 knipte de burgemeester van Utrecht (Aleid Wolfsen) het lintje door van de eerste transactie. Dat tempo was waanzinnig!

Hoe SnappCar uit de startblokken vloog

Februari 2011Ontstaan van het idee
Mei 2011Besluit om te starten
Zomer 2011Bouw van het platform
3 oktober 2011Eerste transactie

 

Hoe kijk je terug op 2017?

2017 was (zoals ieder jaar) een veelbewogen periode. Zo haalden we een unieke Series B investering op van € 10 miljoen en leverden we een huzarenstukje met de overname en migratie van Duits autodeelplatform ‘Tamyca’. Daarnaast is ons team vergeleken met vorig jaar met bijna 50% gegroeid. Dat is een forse uitbreiding én niet alleen in kwantiteit. We weten ook steeds betere mensen aan ons te binden. Deze drie gebeurtenissen stellen ons in staat onze visie door te zetten in Nederland, Denemarken, Zweden en nu ook Duitsland.

Wat verwacht je van het nieuwe jaar – ook op persoonlijk vlak?

Allereerst hoop ik een beetje gezonder door het jaar te komen. 2017 was in dat opzicht gek met dat ‘medisch dingetje’ (een tumor ter grootte van een appel). Daarnaast wordt 2018 voor SnappCar weer een jaar met schaken op meerdere borden tegelijk. De focus gaat hierbij voornamelijk op internationale tractie en in Nederland op Amsterdam.

 

Een doorsnee dag in het leven van Victor

07:00
Het moment van de wekker
07:00-08:30
De ochtend is mijn tijd voor de kinderen. Ik help ze met aankleden, ontbijt maken en klaarmaken voor de opvang / school.
08:45
De daily huddle. Met de rest van het leadership team checken we iedere ochtend even in. Wat waren de successen van gisteren, wat zijn de uitdagingen voor vandaag, en waar hebben we hulp bij nodig. Deze vragen helpen mij om focus te houden op de visie en wat het belangrijkste is voor die dag.
09:00-12:30
Mijn agenda laat ik in de ochtenden bewust leeg. Die reserveer ik voor effectieve werktijd. Dat doe ik vanuit huis, een koffietentje of op kantoor. Net waar de dag om vraagt.
13:00-18:00
Wanneer ik niet naar een van onze landen of investeerders reis, besteed ik de middagen aan calls en meetings. Als ik in Nederland ben, dan wil ik er aan het einde van de dag ook voor mijn kinderen zijn. Een goede werk / privé balans is belangrijk.
20:00-
Tenzij ik sociale activiteiten op m’n agenda heb staan, werk ik in de avonduren nog door. Die lange dagen horen er gewoon bij als ondernemer.

 

Je staat er om bekend de energie te hebben van twee Tesla accu’s. Waar haal je je inspiratie vandaan?

Haha! Ja, maar net als bij een Tesla moet die accu af en toe ook opgeladen worden. Zo krijg ik o.a. nieuwe energie van bedrijven die me inspireren. Tesla, WakaWaka (tevens B Corp), AirBnB en Spotify bijvoorbeeld. Dat zijn bedrijven die de status quo veranderen en volmondig durven zeggen: “dat gaan we even anders doen”.

Daarnaast wil ik mezelf altijd blijven ontwikkelen. Ik lees wel boeken, maar ben niet zo van de theorie. Ik geloof eerder dat persoonlijke groei ontstaat door jezelf kwetsbaar op te stellen. Niet overal het antwoord op willen weten – dat zorgt er alleen maar voor dat je met oogkleppen op rechtdoor gaat. Juist door het vragen van feedback of hulp, daar krijg je nieuwe inzichten van.

Als afsluiter, welke boodschap wil je de community graag meegeven?

Twee dingen.

Allereerst ben ik dankbaar voor het vertrouwen van onze community. Zonder verhuurders en huurders stellen we niet zoveel voor. Ja een leuk platform en een kantoor, maar impact maken doen we dankzij de community. Zij houden onze visie in stand. De community brengt SnappCar iedere dag dichter bij het doel van 5 miljoen minder auto’s in 2022.

Het tweede is iets wat ik wil vragen.

De enige manier hoe we die missie behalen is door natuurlijke groei – door het delen van ons verhaal. Ben je enthousiast over SnappCar of autodelen? Praat er dan over met je buren, je vrienden, je familie. Vraag je omgeving of ze autodelen een keertje willen proberen? What’s the worst that can happen? Heb je schade, dan regelt de verzekering dat. Is je auto vies, dan maken we ‘m schoon. En datzelfde geldt aan de huurders kant. Praat over autodelen: spread the word.

Heb je goede ervaringen? Deel het met je omgeving. Heb je mindere ervaringen? Deel het dan met ons. Dat is voor ons dé manier om te leren en die negatieve ervaring voor je om te buigen. Zo kunnen we SnappCar nog gemakkelijker, beter en leuker maken.

 

Deel mee en verhuur je autoHuur een deelauto

 

 

4 reacties

Laat je horen :)

  • Mooi, inspirerend verhaal en dito visie van Victor! Mijn SAAB staat sinds 1,5 maand op SnappCar en ik deel ‘m het liefst tenminste 1x per week. Bij deze neem ik me voor meer mensen in mijn netwerk (offline en via social) te laten weten dat ik een SnappCar-er ben. Als we dat vanuit de SnappCar community allemaal doen moet die volgende mijlpaal van 1.000 verhuurde SnappCars per dag toch binnen handbereik zijn…!

    • Geweldig Paul! Super dat je jouw enthousiasme over SnappCar deelt met je netwerk. Samen kunnen we de community vergroten en zo meer impact maken.

%d bloggers liken dit: