SnappCar Blog
B Corp logo - Business as a force for good

SnappCar ook in 2018 Certified B Corp!

De vlag kan uit! SnappCar is en blijft een ‘Certified B Corp’! We hebben een pittige assessment doorlopen en staan nu temidden van een illuster rijtje bedrijven welke allemaal bijdragen aan een betere wereld. Benieuwd tussen welke bedrijven SnappCar zich mag meten? En hoe je ook een B Corporation wordt?

Wat is een B Corp?

Een B Corporation is een label of keurmerk voor bedrijven waarbij de primaire focus op het verbeteren van de wereld ligt. De focus op winst is ondergeschikt  aan de bedrijfsmissie (maar mag er wel deel van uitmaken). Niet elk bedrijf kan zomaar een B Corp worden. Best wel bijzonder dus dat SnappCar hiertoe behoort. 

SnappCar's Missie in lijn met B Corp

Een strenge voorwaarde om gecertificeerd te worden als B Corporation is het hebben van een missie die niet alleen om winst draait. SnappCar’s doel om 5 miljoen minder auto’s in 2022 in Europa te realiseren is zo’n sterke missie. Als B Corp versmelt je de ambitie om impact te maken met een gezonde bedrijfsvoering. Om heel gericht een fundamenteel verschil te maken ten opzichte van de wereld van vandaag. Hierbij gaat het niet om wollige taal en ambitie. Je moet als bedrijf meetbaar aantonen dat je op de goede weg zit. Om het B Corp certificaat aan te houden ga je om de paar jaar opnieuw door een zwaar assessment traject.

BCorp logo

Wat houdt dit assessment in?

Het B Corp assessment is een soort grondige MRI-scan van je bedrijf. Zoals bijvoorbeeld UTZ keuringen doet voor de koffie, thee en cacao die we kopen. Via een online applicatie wordt er themagewijs gevraagd naar manieren waarop je impact maakt. Er wordt bijvoorbeeld gevraagd naar de locatie van je leveranciers, je HR-beleid, je energieverbruik en naar je recycle-beleid. Zo komen we als SnappCar er niet alleen achter waar we goed op scoren maar ook waar er nog meer ruimte is voor verbetering.

Onze missie en drive om impact te maken is nu bijvoorbeeld opgenomen in onze statuten. Onze investeerders (bijv. Europcar, Autobinck) hebben hier volmondig mee ingestemd. Wij zijn er trots op dat we zo onze ambitie om impact te maken samensmelten met een gezonde bedrijfsvoering.

B Corp assessment criteria

Op basis van je antwoorden in het assessment ontvang je punten en analyseert B Corp jouw commitment om de wereld beter te maken. Bij veel vragen dien je cijfers, onafhankelijk onderzoek en bewijs aan te leveren dat het antwoord ondersteunt. Na het afronden van de applicatie volgt ook nog een interview met analisten.

Wie zijn er nog meer een B Corp?

Het aantal B Corps is de laatste jaren sterk gegroeid. Een goed teken! Steeds meer bedrijven denken bewuster na over hun impact op de omgeving. En er zijn B Corps over heel de wereld. Uit de VS ken je misschien Patagonia, Ben & Jerry’s en Kickstarter. In Nederland en Europa ken je vast wel Tony ChocolonelyTriodos BankDopper, Fairphone, Yoni en Waka-Waka. Maar er zijn nog tientallen andere B Corps in Nederland. Ontdek ze hier!

B Corporations wereldwijd

Wat kan ik hiermee?

Voor jou als huurder of verhuurder verandert er niets. Alhoewel… Jouw kijk en jouw motivatie op de auto die je deelt of huurt verandert misschien wel. Want samen met jou als betrokken lid van de community zorgen we dus voor een betere wereld. Impact maken doen we samen: elke boeking, elke auto en elke dag weer opnieuw! Zeg het voort en praat erover met vrienden, familie, buren en collega’s. Bedenk dat jouw gedrag in het kopen of afnemen van diensten daadwerkelijk een verschil kan maken. In stijl met de slogan van B Corp “Be the change”! 

Impact maken? Huur een auto

Of verhuur jouw auto!

1 reactie

Laat je horen :)

%d bloggers liken dit: