Hoera! SnappCar viert deze week haar 5-jarige bestaan!
SnappCar werd op 3 oktober 2011 gelanceerd als een van de eerste autodeelplatformen van Nederland. Inmiddels is SnappCar uitgegroeid tot het op één na grootste autodeelplatform in Europa, met meer dan 200.000 deelnemers die met elkaar hun auto’s delen in Nederland, Zweden en Denemarken.

Deze week zijn we alweer 5 jaar op weg om onze missie te realiseren; de productie van auto’s verminderen in Europa. Een goed moment om met Pascal Ontijd, mede-oprichter van SnappCar, eens terug te kijken, een moment stil te staan in het nu en een blik te werpen op de toekomst.

Laten we eens terug kijken…

SnappCar is ontstaan toen het nog helemaal niet zo vanzelfsprekend was om je spullen met iemand te delen die je niet (goed) kent. Laat staan je auto! Hoe heb jij dit ervaren?

“Toen wij met SnappCar begonnen was het inderdaad nog niet zo vanzelfsprekend om je auto met de buurt te delen. Voor ons was het dan ook best lastig om mensen van het concept van autodelen te overtuigen. Potentiele partners, verzekeringsmaatschappijen, journalisten, maar ook vrienden en bekenden… Er was niemand die echt een grote toekomst zag in het concept van autodelen.
Toch zag ik de potentie van SnappCar wel en heb ik altijd in het concept geloofd. Ik was niet van plan om zomaar op te geven. Als je echt in iets geloofd kom je vanzelf de juiste mensen tegen die dat ook doen, en dat gebeurde bij ons ook.

De eerste groep mensen die achter SnappCar stond was een groep die, net als wij, wilden bijdragen aan een betere wereld op sociaal, economisch en ecologisch vlak. Omdat het concept van delen in het algemeen nog niet vanzelfsprekend was, was die groep in het begin nog vrij klein. Met verloop van tijd werd dat groepje mensen steeds groter, er kwamen ook steeds meer auto’s bij op ons platform. Ook werden we onderdeel van een nieuw netwerk van ‘social enterprises’. Hierdoor kreeg men steeds meer vertrouwen in ons en in de deeleconomie. ”

Als bedrijf moet je goed kijken naar de keuzes die je maakt

SnappCar telt ondertussen toch al 200.000 deelnemers die samen 25.000 auto’s delen. Hoe heb je dat uiteindelijk klaar weten te spelen?

“Iedere startup moet zijn reputatie vanuit niets opbouwen. En dat lukt voornamelijk door het tijd te geven. Dat doe je enerzijds door veel aanwezig te zijn, overal waar het relevant is, want hoe langer je er bent, hoe bekender je wordt en hoe meer reputatie je opbouwt. Hetzelfde geldt voor de kwantiteit van je zichtbaarheid: hoe vaker je in de krant staat, en hoe groter de aanhang is, hoe geloofwaardiger je wordt en hoe meer mensen je aantrekt.

Anderzijds moet je als bedrijf goed kijken naar de keuzes die je maakt. Wat doen we nou juist wel en wat juist niet? Wat past wel bij ons en wat niet? Zeker in deze tijden, waarin er zoveel bedrijven online zichtbaar willen zijn, is het voor ons wel belangrijk om ons eigen merk te bewaken. Dat hebben we tot nu toe goed gedaan, denk ik.

We moeten nu, na 5 jaar, soms nog steeds hard knokken om mensen te overtuigen hun auto te delen, maar ik merk dat het steeds iets makkelijker wordt.”

snappcaranniversary5head

Een moment stil staan…

We zijn nu 5 jaar op weg om de productie van auto’s te verminderen, hoe staat SnappCar er voor?

“SnappCar heeft als missie voor 2018: 1% minder auto’s in Europa. We zijn daar nu nog lang niet, maar dat is ook niet zo gek; er zijn gewoon echt veel te veel auto’s! We verwachten wel dat we de komende jaren exponentieel gaan groeien en grote stappen in de juiste richting gaan zetten.
We zitten nu op een vermindering van tussen de 42.000 ton CO2 door de vermindering van het aantal auto’s dat geproduceerd wordt. Dit staat ongeveer gelijk aan 8000 auto’s die niet zijn geproduceerd door dat wij elkaar onze auto’s hebben gedeeld. Daar ben ik nu erg trots op!”

[…] er zijn gewoon echt veel te veel auto’s!

Waar ben je het meest trots op van alle dingen die SnappCar in 5 jaar tijd bereikt heeft?

“Het belangrijkste voor mij is dat we mensen hebben geraakt en in beweging hebben gezet. Dat is ook wat nodig is voor verandering op de lange termijn.

Dan heb ik het natuurlijk over mensen die echt actief gebruik maken van SnappCar, maar ik heb het ook over de mensen die we geraakt hebben en met het idee geïnspireerd hebben om dingen in hun leven anders te doen. Dat zijn mensen waarbij het kwartje is gevallen: die bewuster geworden zijn en waarbij we gedragsverandering zien. Ik denk dat we het dan wel over een groep van een half miljoen tot een miljoen mensen hebben die we hebben geraakt.

Dat wij in staat zijn om het gedrag van mensen te veranderen, en hiermee bijdragen aan de ontwikkeling van het collectieve bewustzijn en sociale verandering, dat is voor mij het belangrijkste wat we met SnappCar bereikt hebben tot nu toe.”

Wat is het belangrijkste dat jij persoonlijk hebt geleerd van je 5 jaar bij SnappCar?

“Het belangrijkste wat ik tot nu geleerd heb is dat ik mijn onderbuikgevoel moet volgen. Hierbij moeten hoofd, hart en buik op één lijn liggen. Als je met je hoofd bezig bent, maar buik of hart zeggen wat anders, dan werkt het gewoon niet..

Het is een beetje zoals Simon Sinek dat zegt: you know all the facts and details, but it just doesn’t feel right. Dat komt dus terug in je onderbuikgevoel.

Naar je eigen gevoel luisteren lijkt natuurlijk makkelijker gezegd dan het daadwerkelijk is. Lang niet iedereen heeft hetzelfde onderbuikgevoel als jij. Op dat soort momenten moet je wel je mannetje kunnen blijven staan en gewoon je eigen gevoel blijven volgen. En dat is wel iets wat ik in afgelopen 5 jaar heb geleerd, wat nog steeds heel belangrijk voor mij is.”

Het is een beetje zoals Simon Sinek dat zegt: you know all the facts and details, but it just doesn’t feel right. Dat komt dus terug in je onderbuikgevoel.

Een blik werpen op de toekomst…

Hoe ziet de nabije toekomst van SnappCar er uit?

“SnappCar nu is het op één na grootste autodeelplatform in Europa en het derde wereldwijd. We hebben al veel bereikt, maar vanaf nu gaan we alleen nog maar harder groeien! Binnenkort maken we in een jaar tijd een net zo grote groei mee als we dat voorheen in 5 jaar bij elkaar deden. Het kan zo maar heel hard gaan: kijk maar naar Marktplaats. Ook toen zij begonnen geloofde niemand in hun concept, maar in relatief korte tijd is het platform zo hard gegroeid dat het nu niet meer weg te denken is!”

Binnenkort maken we in een jaar tijd een net zo grote groei mee als we dat voorheen in 5 jaar bij elkaar deden.

Wat heeft de focus voor de komende twee jaar?

“We houden onze focus voor de komende jaren op onze groei in Europa. Nu zitten we al in Nederland, Zweden en Denemarken, maar er zullen snel meer landen bij komen. We gaan het huidige business model breed uitrollen.

Daarnaast zullen we natuurlijk blijven innoveren. We willen dat ons platform in zijn huidige vorm steeds beter wordt, maar we willen ook vooruitdenken door met oplossingen te komen die het autodelen nog makkelijker maken. Uiteindelijk willen we, in ieder geval voor een groot deel, traditionele bedrijven, die de autoproductie alleen maar stimuleren, gaan vervangen.
Voor dat we dit helemaal kunnen doen, moeten we het nodige technologisch op orde hebben, maar ik verwacht dat we volgend jaar grote stappen kunnen maken.”

Stel je voor we zijn in 2026…Waar denk je dat SnappCar zich dan bevindt?

“In 2026 hoeven we niet meer zo hard te knokken om mensen te overtuigen dat de delen nodig is. Het is dan vanzelfsprekend dat je je auto met elkaar deelt.

Ook is onze impact tegen die tijd enorm; zowel sociaal, economisch als ecologisch.

De komende jaren gaan er allerlei nieuwe modellen ontstaan en zal een blend van peer-2-peer carsharing, ridesharing, elektrisch rijden, zelfrijdend rijden en openbaar vervoer de toekomst hebben. Een bijzonder dynamische periode komt eraan en snelle ontwikkeling is ook echt nodig, want ons klimaat ligt onder vuur. Met SnappCar gaan we een rol spelen om het tij te keren. ”

[..]snelle ontwikkeling is ook echt nodig, want ons klimaat ligt onder vuur. Met SnappCar gaan we een rol spelen om het tij te keren.

 

Wat hebben we in die 5 jaar allemaal bereikt?

roadmap-highlights

We zijn ontzettend trots op wat we samen met de SnappCar-community bereikt hebben en kijken nu al uit naar de volgende 5 jaar SnappCar. We willen je hartelijk bedanken voor jouw bijdrage!

We zijn ook benieuwd naar jouw beste, leukste, grappigste en/of meest bijzondere SnappCar ervaring van de afgelopen 5 jaar. Heb je iets bijzonders meegemaakt? Mail het naar community@snappcar.nl o.v.v. “5 jaar SnappCar!”.

Houd ons deze week op Facebook en Instagram in de gaten voor meer SnappCar Anniversary nieuws!

Join the conversation! 2 Comments

  1. Zorg er nu a.u.b. ook eens voor dat de site (en met name de app) goed EN SNELLER werkt. De app (die eigenlijk geen app mag heten, maar gewoon een mobiele site is) werkt tijdens het in- en uitchecken zo traag als ……. (je weet wel). Dat geeft irritatie als je een kwartier bezig bent met wachten terwijl je al verhuurder gewoon je auto wilt afgeven en als huurder wilt wegrijden.

    Beantwoorden
  2. […] just 5 years time SnappCar grew into an international community, active in the Netherlands, Denmark and Sweden. […]

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorie

Nieuws, SnappCar Nieuws

Tags

, , , , , , , , ,