Het was een rumoerige week in de SnappCar community en op het SnappCar HQ: het digitale SnappForm is gelanceerd! Spannend want nieuw en compleet anders zowel voor de gebruikers als voor ons team. Het was even wennen en er gingen (helaas) wat dingen mis. We merkten vooral dat er behoefte is aan wat extra tips omtrent de nieuwe check-in/check-out module!

Hoe werkt het precies?

Het digitale SnappForm is feitelijk hetzelfde, aan de hand van een aantal vragen leg je de status van de auto vast en ga je hiermee akkoord. Geen handtekening dus maar een akkoord n.a.v. online vragen.

In deze Helpcenter-artikelen lees je precies hoe het werkt:

Voor Verhuurders

Voor Huurders

Waar moet ik opletten?

Het is belangrijk dat jullie beiden de check-in afronden! Voor verhuurders geldt dat je het scherm ziet dat aangeeft dat je de sleutels kunt geven. Voor huurders geldt dat je moet accepteren dat je de sleutels hebt ontvangen. Daarna is de check-in compleet.

Let op: wanneer de check-in niet is afgerond is de auto niet verzekerd, zorg daarom altijd dat de check-in compleet is.

DS_accepteren_H

Kies bij de bovenstaande afbeelding op Ja als je de sleutels hebt ontvangen. Daarna is de check-in compleet en zien jullie dit scherm met de count-down tot het einde van de boeking. Aan het eind kies je Uitchecken wanneer je de auto terugbrengt.DS_akkoord_H

In de check-out module bevestig je de eind kilometerstanden en als verhuurder bevestig je deze en geef je een akkoord op het brandstofniveau.

Wat als het niet goed werkt?

Het kan natuurlijk voorkomen dat jouw smartphone weigert mee te werken. De module werkt het best via de mobiele website geopend in Safari of Google Chrome. Lukt het niet via je telefoon probeer het dan ook op een desktop/laptop. Ook via pc werken deze browsers het meest optimaal.

Lukt het echt niet? Neem dan contact op met ons Community Support Team via support@snappcar.nl of bel 030 208 7011

Help, ik kan niet meer uitchecken!

Hier kunnen 2 dingen zijn misgegaan:

  1. De check-in is niet succesvol verlopen en daarom kun je (nog) niet uitchecken. Controleer of jullie beiden (!) de check-in succesvol hebben doorlopen.
  2. Het is langer dan 48u geleden dat de boeking is geëindigd, de check-in/check-out module is gesloten.

Is er iets misgegaan waardoor je de check-in/check-out niet goed kon afronden?  Stuur dan een bericht naar ons Community Support Team via support@snappcar.nl o.v.v. het boekingsnummer en geef daarbij aan of er extra KMs gemaakt zijn. Zo ja, geef dan ook de begin- en eindstand door!

Kan ik een overzicht krijgen van de gemaakte kilometers?

Het overzicht aan het eind van de boeking wordt op zeer korte termijn gerealiseerd. Wel zo handig natuurlijk om na afloop te kunnen controleren!

Het digitale systeem is nog niet helemaal perfect maar we werken er hard aan dit voor elkaar te krijgen.

Friendly reminder

De auto is alleen verzekerd tijdens de boekingsperiode (ook bij het papieren SnappForm was dat zo). Wanneer je de sleutel eerder weggeeft is de huurder en de auto niet verzekerd als er dan iets gebeurt. Doe je dit toch dan is dat op eigen risico, de check-in moet dan later op afstand worden afgerond alvorens de boeking begint.

Join the conversation! 31 Comments

  1. We maken ons wel erg afhankelijk van apparatuur en systemen…

    Beantwoorden
    • Hi PJH,

      Het klopt inderdaad dat het papieren SnappForm goed werkte maar het had ook, zeker op het gebied van verzekering, veel haken en ogen. Met het nieuwe SnappForm gaan we deze ‘haken en ogen’ oplossen. Daarnaast zijn we een milieubewuste organisatie en kunnen we op deze manier een hoop papierverspilling voorkomen.

      Beantwoorden
  2. Inderdaad, P J H.

    Maar hebben jullie er wel eens aan gedacht dat niet iedereen onderweg internet heeft? Ik geef gelijk toe dat ik niet eens het hele artikel heb gelezen, maar blijft het papieren formulier gewoon bestaan?

    Beantwoorden
    • Hi Marco,

      Sinds de lancering van het digitale systeem bestaat het papieren SnappForm niet meer. Alleen de digitale check-in/check-out methode is nu nog mogelijk. De auto is ook alleen verzekerd wanneer deze is ingecheckt.

      Het digitale systeem is nog niet helemaal perfect maar we werken er hard aan dit voor elkaar te krijgen.

      Beantwoorden
      • Einde snappcar voor mij dus.

        Ik wist trouwens niet eens dat ik Marco heette 😉

  3. Dit systeem gaat nog een hoop problemen opleveren. Een huurder van mij had geen internet en kon niet inloggen. Ik heb de auto meegegeven en hij heeft het thuis ingevuld, als hij dit niet had gedaan had ik nu een probleem

    Beantwoorden
  4. Ik ben hier ook niet blij mee: moet ik eerst een smartphone lenen om een auto te kunnen huren…

    Beantwoorden
    • Hi Dolf,

      De check-in/check-out module is ook beschikbaar via de computer.

      Beantwoorden
      • Dus een optie zou zijn: naar de verhuurder fietsen, daar zijn/haar digitale gedeelte doen. Terug naar huis fietsen om mijn digitale gedeelte te doen. Weer naar de verhuurder om de auto te gaan halen? Ik kan dan nog zo’n goede chauffeur zijn, als ik met auto naar huis ga voor mijn digitale gedeelte, hoef ik maar 1 gek te treffen die daar anders over denkt.

  5. Als je een auto op lpg hebt rij je ook benzine. Je kunt maar 1 brandstof niveau invullen. Er schijnt bij een volgende versie wel een mogelijkheid te zijn.

    Beantwoorden
    • Hi Jacob,

      Gezien dit bijna niet voorkomt, is dit niet iets wat in de nabije toekomst zal worden aangepast. De meeste auto’s hebben 1 brandstoftank. Onderling kun je afspraken maken over de brandstof in dit geval, dat is niet anders dan bij het papieren SnappForm.

      Beantwoorden
      • Ha Wieteke,
        Maar álle auto met LPG of CNG hebben een dubbele tank. Terwijl qua programmeren dit alleen een dubbele routine is.
        Ik kan me voorstellen dat dit al snel 5% van alle auto’s is.

        gr, Jasper

      • Als het maar 5 % van alle auto’s waren dan had LPG of CNG geen recht van bestaan en zou je het nergens meer kunnen tanken. Kleine moeite om dit ook te programmeren zeg ik als ICT’er.

  6. Waar kan ik de Verzekeringsbewijs en groene kaart vinden in het digitale formulier? Heb je dat niet altijd nodig om te laten zien? Zowel in binnen als buitenland?

    Beantwoorden
    • Hi MG,

      Dit vind je terug in de bevestigingmail (huurders) de groene kaart is (bijna) niet meer nodig tenzij je op reis gaat naar landen waar wel een groene kaart verplicht is. Het verzekeringsbewijs moet je kunnen tonen dat mag dus ook digitaal.

      Beantwoorden
      • Moet je in Italie als buitenlander (ook EEG) bij die politieagenten (Carabinieri) aankomen met een digitaal verzekeringsbewijs, wordt je auto meteen in beslag genomen. (Ervaring van buurman in Juni vlakbij Venetie na een aanrijding). Ik zeg uitprinten en meenemen!!!

  7. tonen van rijbewijs en auto papieren ontbreekt in check

    Beantwoorden
  8. […] bij SnappCar! Helaas is het ontzettend druk bij ons Support Team met name rondom de launch van het digitale SnappForm. Hierdoor zijn we telefonisch minder goed bereikbaar dan dat je van ons gewend bent en kan het […]

    Beantwoorden
  9. Wat een bagger dat online formulier! nu al 3 keer mijn auto verhuurd en alle drie de keren is de check-in niet gelukt (redenen: geen internet op de telefoon en/of waarschijnlijk werk ik met de “verkeerde” browser, vooral dat laatste is te gek voor woorden! Testen jullie niet eerst iets nieuws voordat je het invoert??)! Maar ik heb de auto alle keren wel meegegeven, de huurder heeft betaald en dus is naar mijn mening de huur overeengekomen en is de auto verzekerd. Als dat niet zo is mag iemand van snappcar mij dat eens precies uitleggen, en dan graag met een duidelijke verwijzing naar de wet. De medewerker van de support community kon dat nl. niet. Op dit moment is Joris dus lekker al een week aan het cruisen met mijn auto, we hebben allebei de check-in afgerond maar geen bevestiging gekregen. Verder had het papieren formulier enkele grote voordelen. Ik had nl een overzicht van het aantal verhuurde km en ik kon eenvoudig een totale opbrengst per kwartaal maken ivm de btw (ik kan nl. geen gebruik maken van de KOR). Ik vrees dat er voor mij een einde komt aan snappcar, zo heb ik er geen lol meer aan.

    Beantwoorden
  10. Deze reactie gaf ik al bij het bericht over de lancering van het digitale snapp formulier.
    Daarop kreeg ik geen reactie. Kort samengevat: een zeer slechte ontwikkeling, simpelweg meedoen aan een hype van innovaties, die echt niet altijd tot verbeteringen leidt..

    In onze digitale samenleving zie je steeds vaker innovaties van mogelijkheden die het an sich prima doen. Onde het mom van duurzaamheid en duidelijkheid wordt ook zo bij Snappcar een manier van inchecken en uitchecken geïmplementeerd die tot nu toe geen meerwaarde heeft. Innovatie hoeft niet altijd op een digitale manier te gaan. En dit is een overbodige innovatie als ik zo vrij mag zijn.

    Het papieren bewijs was om allerlei redenen zoveel praktischer en voordeliger.

    Die redenen zijn o.a.: schriftelijk bewijs van de huur, een duidelijk overzicht van de kosten, de kilometerstanden e.d. voor zowel huurder als verhuurder duidelijk vermeld.. Maar totaal storend is nog wel het feit dat ervan uitgegaan wordt dat a) iedereen een smartphone heeft (er zijn nog steeds mensen zonder smartphone).
    b) er soms geen bereikbaarheid is op een bepaalde locatie, waardoor de km stand e.d. achteraf ingevuld worden en niet iedereen een internetabonnement in zijn telefoon heeft.
    c) er storende elementen in zitten, die onlogisch werken. Een daarvan is een aflopende timer, zodra de huur begonnen is. Wat is daar de doorslaggevende factor van geweest, om die te implementeren? Totaal overbodig en irritant.
    d) dat het duurzamer is, is een drogreden. In eerste instantie lijken alle papieren formulieren op papier’verspilling’ , maar dat valt in het niet bij wat de ontwikkeling van deze service in termen van energieverbruik kost, plus het stroomverbruik van de smartphones, de afdruk van co2 op de continue ontwikkeling van nieuwe applicaties om een telefoon up to date te houden, de connectiviteit en energieverbruik van een gemiddelde server.
    Daarnaast is ‘papierverspilling’ te meer een drogreden omdat alle administratie achter de schermen nog steeds op papier verloopt: van boekhouding tot personeelszaken, van Snappcar als interne partij en alle aaneengesloten externe partijen (verzekeringen, huurders, verhuurders). Om het op milieubewustheid te gooien is dan ook niet eerlijk. Geef dan gewoon aan dat het een economische reden heeft, waarschijnlijk bezuiniging.
    e) je sluit op deze manier een segment van de huurders en verhuurders* buiten, hoe klein of groot deze ook is. Dat lijkt mij niet de bedoeling van een share2share platform zoals Snappcar bedoeld is.
    * (die zonder smartphone/ met smartphone zonder gunstige internetligging, met smartphone, maar niet de juiste software/ smartphone + geen abonnement)

    Deze digitale innovatie kenmerkt geen noodzakelijke voordelen.

    Er moet een wijze mogelijk zijn waarop ik en andere huurders en verhuurders gewoon de mogelijkheid hebben tussen de papieren vorm of de digitale vorm. Alleen al die keuzevrijheid geeft mensen zelf de keuze te bepalen wat voor hen zelf het fijnste is.

    Beantwoorden
    • Beste X,

      Bedankt voor het achterlaten van een bericht! Vervelend om te horen dat het digitale formulier niet in de smaak valt. Helaas is het zo dat een overweldigend merendeel van onze gebruikers wél in het bezit is van een smartphone en de vraag naar een digitaal formulier erg groot was. Het papieren SnappForm werkte maar had veel haken en ogen met name op het gebied van verzekering. Vanuit onze verzekering was het daarom ook een harde eis om digitaal te gaan. Die wens deelden wij want als milieubewuste organisatie vonden we het hopeloos achterhaald om dit op papier te doen. Het argument over CO2 van mobiele telefoons en energieverbruik is te verwaarlozen, printen en printpapier kosten daarin veel meer.

      Vervelend dat de digitale oplossing voor jou dus minder gewenst is maar gezien onze gebruikersgroep en ook de overweldigende positieve respons ben je in dat geval in de minderheid. Het papieren SnappForm bestaat helaas niet meer en de auto is alleen verzekerd als deze via de check-in/check-out module succesvol is ingecheckt.

      Let’s agree to disagree!

      Beantwoorden
      • De minderheid hoeft om die reden niet buitengesloten te worden. Het argument van digitalisering door de verzekeraar kan mij niet overtuigen. Immers alle gegevens liggen al vast in het boekingssysteem. Dus wat voegt digitaal uitgeven van de autosleutel daar meer aan toe dan een fysiek document met echte handtekeningen? Bovendien is het argument voor een platform als Snappcar: de deeleconomie centraal. Dat betekent ook dat je rekening houd met die huurders die minder “digitaal” zijn. Ik verwacht van Snappcar meer empathie en flexibiliteit en de “klanten” centraal. Ik heb al eerder aangegeven dat ik mijn auto juist ook verhuur als ik niet thuis ben en zelf elders aan het werk ben. Ik kon dan makkelijk een derde (broer, buurvrouw) machtigen om namens mij de auto aan de huurder ter hand te stellen. Je geeft niet je eigen inloggevens weg.

  11. […] Sinds de overgang naar het digitale SnappForm verlopen onderstaande onderdelen via een aantal simpele online vragen. Zie ook ons artikel over het digitale SnappForm. […]

    Beantwoorden
  12. […] Heb je extra tips nodig voor een spoedige check-in, bekijk dan ook even dit artikel! […]

    Beantwoorden
  13. […] Het digitale SnappForm werkt natuurlijk middels een internetverbinding, via computer of mobiel apparaat. Mocht het zo zijn dat er een storing is waardoor geen van beiden een internetverbinding tot stand kan brengen? Dan kun je ons noodnummer bellen en een van onze medewerkers spreken of een voicemailbericht met daarbij de juiste informatie achterlaten, ook kun je een e-mail sturen met daarin de benodigde informatie. Ons Community Support Team kan dan de check-in op afstand verzorgen. […]

    Beantwoorden
  14. […] Lees hier meer over het Digitale SnappForm! […]

    Beantwoorden
  15. heb me onlangs aangemeld, maar nu ik erachter kom dat dit via een internetverbinding moet, die ik op mijn telefoon niet heb en alle andere bezwaren van gebruikers lees, zie ik van snapp car af.
    jammer!
    E

    Beantwoorden
  16. […] Lees ook: Het Digitale SnappForm: belangrijke tips! […]

    Beantwoorden
  17. Het digitale formulier vind ik best. Anders loggen mensen even op mijn pc in om in te checken. Veel problematischer is dat t pas vanaf 30 minuten van tevoren kan. Dat is gewoon onhandig. Vaak geef ik de sleutel eerder op een handiger moment en dan wil ik ook in checken. En dat niet later tijdens mijn werk/vergadering/vakantie/weekend.

    De sleutel geven is wat anders dan dat huurders onverzekerd rond gaan rijden. Ja, dat gaat dan in vertrouwen. Maar dat is toch al t geval als je je auto meegeeft aan iemand.

    Voorstel is om al 24u van tevoren in te kunnen checken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

About Wieteke

Ik ben een dromer, een denker en een doener. Op zoek naar waar geluk en een mooi leven. digitale media | trends | social media | environmentalist | visual thinker |

Categorie

Auto huren, Auto verhuren, Hoe werkt het, Hoe werkt het

Tags

, , , , , , , ,