wat moet je doen in de file? Volg deze tips om de file tijd door te komen en hem aanzienlijk te verkorten. Wetenschappelijk onderbouwd en alles

Drukte op de weg, we ontkomen er niet aan, er is altijd wel een reden: vakantie, wegwerkzaamheden, vrachtwagens of in het ergste geval een ongeluk. Ondertussen lekker zwaaien, flirten, vingers, vloeken en toeteren. Als je in een auto rijdt kom je er niet onderuit. Een lange rij auto’s die ontstaat zonder een hele duidelijke reden, behalve dat ergens aan het begin van de rij iemand op de rem stond terwijl anderen dat niet verwachten.

Maar wat kun je zelf doen om dit fileleed te verzachten? Om dat te kunnen moeten we eerst begrijpen wat voor soort files er zijn!

Twee soorten file

Er zijn grofweg twee soorten files. De ene kennen we van ongelukken of werk aan de weg. De snelweg wordt dan een soort van trechter waar steeds minder auto’s doorheen kunnen gaan. Dit komt doordat er een of meerdere rijbanen dicht zijn gegooid voor de veiligheid of omdat er helemaal geen weg is op dat moment.

De andere is de spitsfile of spookfile. Deze ontstaat zonder echte reden dan dat het druk is op een bepaald gebied. De oorzaak is hier iets moeilijker vast te stellen. Iemand moet de eerste zijn bij het beginnen van de file. Maar wie is dat dan? Door even niet op te letten, iets te laat of te heftig remmen of bij het invoegen niet genoeg de ruimte geven moet de persoon daarachter al remmen, en die daarachter ook en voor je het weet is er ineens een hele rits auto’s die allemaal bijna stilstaan.

In Japan hebben ze een aantal jaar geleden geprobeerd om filevorming na te bootsen op een rotonde. De bestuurders werden gevraagd om constant 30km/u te rijden. Op een gegeven moment lukt het niet om constant deze snelheid te rijden en de persoon daarachter moet remmen en zo vormt zich dan een file.

Oplossingen voor dit fileleed.

Bij SnappCar zijn we bezig met een zo’n oplossing. We zien graag minder auto’s op de Nederlandse wegen in de toekomst. Onze missie is om in 2018 250.000 deelauto’s te hebben door heel Europa. Hierdoor wordt aan de ene kant minder CO2 uitgestoten en aan de andere kant zijn er minder auto’s op de weg.

Meer wegen aanleggen is een manier om meer auto’s  kwijt te kunnen. Niet de oplossing voor het fileprobleem overigens. Meer wegen zorgen voor meer vervuiling en onveiligere situaties.

In Stockholm deden wetenschappers onderzoek naar de invloed van een filetaks. Als mensen op filetijdstippen reden moesten ze een taks betalen om van dit privilege gebruik te maken. In eerste instantie was hier veel weerstand tegen, maar door de boodschap net iets anders te brengen en de voordelen van geen file (beter milieu, eerder op je werk) maakten dat het experiment een succes was. Deelnemers reden op andere tijden of maakten gebruik van andere vervoersmiddelen zoals de fiets of het openbaar vervoer.

Zelfrijdende auto’s is een ander veelgehoorde oplossing voor files. Auto’s die uit zichzelf rijden gebruiken gps en sensoren om hun positie op de weg en ten opzichte van andere auto’s te bepalen. Ze voelen als het ware een file opkomen en kunnen hierop anticiperen, door een andere route te nemen of door hun snelheid tijdig aan te passen.

Lekker zelf doen

Rijkswaterstaat gebruikt matrix borden boven snelwegen om te waarschuwen voor files. Hierdoor kun je zelf anticiperen op de oneindige rij stilstaande auto’s en je snelheid aan te passen. Ook geven deze een ideale snelheid aan, zoals 80, 60 of 30. Goed is om deze adviezen op te volgen.

Ruimte geven bij het invoegen is een andere manier om zelf invloed op de file uit te oefenen. Meestal is de rechter rijbaan voor het langzamere verkeer en is iedereen (vooral trucks) geneigd hutje-mutje op de snelweg te staan. Dit bevordert de doorstroom niet. Geef elkaar de ruimte. Houd idealiter 2 à 3 auto’s afstand met de persoon voor je en rijd met constante snelheid. Hierdoor kunnen anderen aan het eind van de strook er makkelijk tussen en hoeft niemand stil te staan. Een aantal jaar terug is dit begrip bekend geworden onder de naam ritsen en het werkt, best wel goed.

Midden in de file als er geen invoegstrook is, kun je het beste veel ruimte voor je laten. Even wachten en dan langzaam rijden, zonder stil te staan, is het beste. Ook voor je auto, de veiligheid en je brandstofverbruik. Laat eens een luchtkussen ontstaan voor je en merk gelijk dat je rustiger rijdt.

Snelweg-karma is een begrip waar niet veel mensen bekend mee zijn. Door anderen niet te straffen voor hun gedrag, bijvoorbeeld lege ruimtes dichtrijden omdat je het niet eens bent met hun rijstijl, kun je ze ook de ruimte geven. Dit zorgt voor een betere doorstroming en kunnen veel meer mensen eerder uit de file vertrekken!

Nog even kort de 4 tips die je zelf kunt doen:

  • volg de adviezen op de matrixborden
  • ritsen
  • constante snelheid proberen te behouden
  • aan je snelweg-karma werken

Waarschijnlijk hebben we niet alle tips en trucs te pakken om zelf files op te lossen. Weet je nog andere manieren, deel ze hieronder in de comments.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorie

Auto huren, Inspiratie

Tags

, , ,