Steeds meer Nederlanders ontdekken de voordelen van autodelen maar in Amsterdam is het inmiddels voor vele duizenden inwoners gemeengoed. Dat blijkt uit onze cijfers; 2015 was hét jaar waarin het peer2peer autodelen in Amsterdam definitief een vlucht nam.

Met een recordgroei van ruim 7500 deelnemers, komt het totaal aantal Amsterdamse autodelers nu op ruim 18.000. Met elkaar delen zij onderling bijna 2400 auto’s. Naast het aantal autodelers, groeide ook het aantal boekingen enorm: met ruim 39% naar bijna 10.000 boekingen in heel 2015. Als resultaat van deze forse groei zorgen de Amsterdamse autodelers voor minder auto’s en meer ruimte in en om de stad, maar dragen zij ook bij aan minder autokilometers en minder CO2 uitstoot.

De groei in 2015 van ruim 7500 deelnemers is voor ons een nieuw record

Sinds de start van SnappCar in 2011 is Amsterdam de stad waar de meeste deelnemers actief zijn. In 2013 en 2014 steeg het aantal Amsterdamse deelnemers respectievelijk met 3300 en 6200 deelnemers. Maar de groei in 2015, van ruim 7500 deelnemers, waaronder ruim 900 autobezitters, naar in totaal ruim 18.000 deelnemers, is voor ons een nieuw record.

Pascal Ontijd, medeoprichter van SnappCar: “Deze enorme groei bevestigt het potentieel van peer2peer autodelen voor een stad als Amsterdam. De mindset van de mensen is juist, je hebt te maken met beperkte parkeergelegenheid en vindt het leuk om nieuwe dingen te proberen. Wij verwachten dan ook dat de groei aanhoudt de komende jaren en dat peer2peer autodelen voor nog veel meer Amsterdammers een vanzelfsprekende optie wordt, naast de metro, trein en de fiets.”

10.000 boekingen per jaar
Niet alleen het aantal deelnemers, ook maar dus ook het aantal boekingen tussen verhuurders en huurders steeg in 2015 fors: met 39% ten opzichte van 2014 naar bijna tienduizend boekingen in 2015. De meeste auto’s worden verhuurd in de Plantagebuurt (centrum oost), op de voet gevolgd door Bos en Lommer en de westelijke grachtengordel. De meeste verhuurverzoeken komen uit de stad zelf, dus Amsterdammers delen vooral hun auto met Amsterdammers. Doordat het aantal deelnemers zo snel groeit, vinden zij ook steeds vaker dichtbij huis een deelauto.

Voor de autodelende Amsterdammers betekent dat zij jaarlijks tot 4.770.000 kilo CO2 uitstoot besparen.

Minder auto’s en autokilometers
Met elkaar leveren de Amsterdamse autodelers inmiddels een fundamentele bijdrage aan een ruimer en schoner Amsterdam. Uit onderzoek dat het Planbureau voor de Leefomgeving in mei 2015 publiceerde, blijkt dat de peer2peer deelauto voor 40% van de autodelers een alternatief vormt voor een eigen auto. Voor 37% van de mensen die al een eigen auto hebben, zorgt de deelauto ervoor dat zij géén tweede auto kopen. De enorme groei van autodelen heeft er dus aan bijgedragen dat er anno 2016 vele duizenden auto’s minder rondrijden of parkeerruimte in beslag nemen. Daarnaast rijden autodelers gemiddeld 1600 km minder per jaar[1] omdat zij vaak geen eigen auto (meer) hebben maar óók bewuster gebruikmaken van hun auto. Deze ontwikkelingen zorgen met elkaar voor een gemiddelde CO2 reductie van 175 à 265 kilo CO2 per autodeler per jaar[2]. Voor de ruim 18.000 autodelende Amsterdammers betekent dit zij jaarlijks zo’n 3.150.000 tot 4.770.000 kilo CO2 uitstoot besparen.

Klein en behendig of juist praktisch en ruim
60% van de meest verhuurde auto’s tussen particulieren zijn de kleinere, behendige stadsauto’s zoals de Volkswagen Golf, de Opel Corsa, de Peugeot 206, de Renault Twingo en de Toyota Yaris. Daarnaast kiezen veel autodelers vaak voor een praktische auto waarin zij veel kunnen vervoeren, bijvoorbeeld voor een verhuizing, bezoek aan de Ikea of vakantie. De Citroen Berlingo, de hybride Toyota Prius en Peugeot Expert zijn daarom eveneens in trek[3].

Mooie cijfers! En dat is alleen Amsterdam. Daarom zullen we binnenkort ook cijfers voor heel Nederland delen over de impact die we hebben gehad via autodelen.

 

 

[1] Rapport Planbureau voor de Leefomgeving ‘Effecten autodelen op mobiliteit en CO2-uitstoot’, juni 2015: (http://www.pbl.nl/sites/default/files/cms/publicaties/PBL_2015_Effecten%20van%20autodelen_2_1789.pdf)

[2] Rapport Planbureau voor de Leefomgeving ‘Effecten autodelen op mobiliteit en CO2-uitstoot’, juni 2015

[3] Top 10 meest verhuurde auto’s: 1) Volkswagen Golf, 2) Citroen Berlingo, 3) Peugeot 206, 4) Volvo V70, 5) Toyota Yaris, 6) Volkswagen Polo, 7) Toyota Prius, 8) Peugeot Expert, 9) Opel Corsa, 10) Renault Twingo.

Join the conversation! 3 Comments

  1. Nu nog een gratis parkeervergunning voor de auto delers
    Dat zou helemaal top zijn.

    Beantwoorden
  2. […] in Amsterdam groeit! En met name in Amsterdam Oud-West. Zo besparen we op onze vaste auto kosten, zorgen we samen voor […]

    Beantwoorden
  3. […] bar of op de bank. Met je vrouw/man, collega’s of vrienden. Niet gek natuurlijk; alleen al in Amsterdam groeide autodelen in 2015 met bijna 40%. Deel jij jouw auto […]

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorie

Deeleconomie, Nieuws

Tags

, ,