Eerder dit jaar publiceerde Goldman Sachs een interactieve infographic over de huidige generatie jongeren – de zogenaamde millenials. Je kunt denken; weer een hippe marketingterm die eigenlijk weinig zegt maar uit de infographic komen een aantal interessante inzichten naar voren die duidelijke parallellen vertonen met de alsmaar groeiende deeleconomie.

Goldman Sachs definieert een millenial als iemand die geboren is tussen het jaar 1980 en 2015; de vijftien tot vijfendertigjarigen van deze wereld. In absolute zin een veel grotere groep dan ‘Generatie X’ en de babyboomers die hen voorgingen. Het is bovendien de eerste generatie die is opgegroeid met digitale (communicatie)technologieën.

Millenials have grown up in a time of rapid change, giving them a set or priorities and expectations sharply different from previous generations.

Millenials hebben het echter niet makkelijk. Zo kampen ze met lagere inkomens, hebben ze minder te besteden, minder kansen op de arbeidsmarkt en ook nog eens hogere schulden. Dat heeft hen sceptisch gemaakt over alles waar hoge prijzen en verantwoordelijkheden aan verbonden zijn.

Vergeleken met voorgaande generaties zijn millenials terughoudend in het kopen van een huis en ligt de gemiddelde leeftijd om te trouwen en aan kinderen te beginnen een stuk hoger. Dertig procent van de millenials zegt bovendien geen auto te willen kopen in de nabije toekomst.

sharing

Zij hebben de wereld de afgelopen jaren zien veranderen en geconstateerd dat het niet altijd nodig is om van alles te bezitten als je het ook simpelweg kunt gebruiken wanneer je het nodig hebt.

Bovendien zijn (communicatie)technologieën in de levenspanne van millenials zodanig ontwikkeld dat het net zo makkelijk is om je buurvrouw om een kopje suiker te vragen als het is om een huizenwissel te doen met iemand aan de andere kant van de wereld of als het is om je hele buurt een berichtje te sturen dat je op zoek bent naar een motorzaag of een auto natuurlijk ;-). Een trend die zich alleen maar verder zal ontwikkelen stelt auteur en econoom Jeremy Rifkin:

25 years from now, car sharing will be the norm, and car ownership an anomaly.

Het is dus niet zo gek dat deelinitiatieven juist nu als paddestoelen uit de grond schieten. “[Millenials] are turning to a new set of services that provide access to products without the burdens of ownership, giving rise to what’s being called a “sharing economy.

In een tijd waarin de koopkracht laag is wordt een generatie creatief in het bedenken van goedkope oplossingen zonder daarbij al teveel te hoeven inleveren aan comfort. Want daar zijn we inmiddels wel aan gewend geraakt met in onze achterzak zoveel gadgets dat je er enkele decennia geleden een hele kamer mee kon vullen. Nu ligt de hele wereld met een ‘snapp’ van je vinger aan je voeten.

Meer ins and outs over de millenials vind je in de infographic.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorie

Deeleconomie, Nieuws

Tags

, , ,