Na alle positieve verhalen in de media de afgelopen tijd, zijn er nu ook kritische geluiden over het potentieel van de deeleconomie, autodelen in het algemeen en op SnappCar specifiek. Dat hoort er natuurlijk bij. Verandering gaat niet zonder slag of stoot.

In het FD lazen we “vooralsnog blijft het aanbod beduidend achter bij de vraag”. In het NRC “de auto is tenslotte onmisbaar”. En vandaag stond er op Nu.nl een onderzoek van Autoscout24 met als uitkomst “ruim tweederde van de Nederlanders wil het liefst een eigen auto”. Allemaal open deuren natuurlijk. De deeleconomie is namelijk ook kersvers. Circa 90% van de Nederlanders neemt op dit moment nog op geen enkele manier deel aan Airbnb, Peerby, SnappCar, Thuisafgehaald of een van de andere deelinitiatieven.

Omdat de schrijvers niet overtuigd zijn van het ontstaan van een nieuwe economie heeft het niet zoveel zin om de vele marktpartijen actief in deze nieuwe economie (zie http://www.collaborativeconsumption.com/directory/) te benoemen. Noch heeft het zin om alle trendwatchers, onderzoeksbureaus en zelfs gevestigde autofabrikanten aan te halen die hier wél van overtuigd zijn. Het heeft waarschijnlijk zelfs geen zin om recente inspirerende documentaires onder de aandacht (bijv. http://www.npo.nl/tegenlicht/16-02-2014/VPWON_1209782) te brengen. Wat wel zin zou hebben, is dat er volgende keer ook contact met ons wordt opgenomen voor de weergave van de juiste feiten en cijfers. Voor rectificatie kan dat uiteraard nog steeds.

Tot slot: wat wij ons met name afvragen, is waar het misplaatste wereldbeeld vandaan komt dat we op dezelfde voet kunnen doorleven. Dat we in Europa 250 miljoen auto’s gemiddeld 23 uur per dag stil laten laten, terwijl hier vele miljarden tonnen aan CO2 uitstoot aan vooraf zijn gegaan. Dat we economische groei blijven beperken door gezamenlijk jaarlijks meer dan 10% van ons BNP aan autorijden uit te geven om vervolgens allemaal gemiddeld meer dan een werkweek per jaar in de file te gaan staan.

Gelukkig laat onze gemiddelde maand-over-maand groei van 20% zien dat we geen roepende in de woestijn zijn. En een kritisch geluid hier of daar geeft ons alleen maar meer energie om te werken aan de nieuwe economie! The times they are a-changin’.

Join the conversation! 7 Comments

  1. Een aspect wil ik wel aangeven aangaande de autoverzekering gedurende de huur. Een SnapCar medewerker heeft mij onlangs een reply gegeven op een vraag van mij aangaande uitbetaling Casco schade. Dit in het geval de bestuurder bijv dronken was ten tijde van ongeval of een 2e niet aangemelde bestuurder schade veroorzaakt aan mijn auto. De reply luidde doodleuk dat ik dan als SnappCar verhuurder zelf de schade moet verhalen op de bestuurder. Ik heb daarop geantwoord dat dat de bijl is aan de wortel van het succes van SnappCar met verzoek standpunt directie Snappcar. Tot op heden nog geen reactie gehad van SnappCar….

    Beantwoorden
    • Ik heb gisteren mijn twijfels geuit over de haalbaarheid voor huurder en verhuurder. Die fee vond ik nogal hoog. Toch even gecheckt. Snappcar neemt 7,50. Dat valt dus eigenlijk alleszins mee. Ze werken er hard voor, dat is zeker. 5 Euro betaalt de verhuurder voor de autoverzekering. Tjaa, dan moet ik nu echt achter de oren krabben. Dus ik geef mijn auto met alle risico’s van schade en misbruik te leen voor een habbekrats, en moet daarnaast, los van mijn eigen autoverzekering, per dag dat ik verhuur 5 euro verzekering betalen. Verhuur ik, zoals deze anderhalve week, 8 dagen, dan betaal ik deze maand 40 Euro autoverzekering naast de autoverzekering die ik al heb. Mijn verzekeraar ligt in een deuk. Het vervelende aan alles is, dat iedereen met de beste bedoelingen handelt. En toch voelt het niet goed.

      Beantwoorden
      • Shalmies,

        Dat ik als SnappCar verhuurder een casco verzekering via SnappCar naast mijn eigen wa verzekering heb lopen gedurende de verhuur is juist een heel sterk punt van SnappCar! De verzekeraar(s) voor je eigen auto zijn degene die moeilijk kunnen doen. Verhuur van jouw eigen auto wordt bij de meeste auto verzekeraars namelijk uitgesloten! Bovendien wil ik als verzekerde niet geconfronteerd worden met een verhoging van mijn premie bij schade als de huurder schade veroorzaakt met mijn auto. PS: ondertussen heb ik reactie gehad van SnappCar op mijn mail, zie eerste bericht.

    • Je kan niet eindeloos alles verzekeren, anders word de premie te hoog. Daarom heb je ook het systeem van reviews en sterren, zo dat je niet op de blauwe ogen van een huurder moet vertrouwen. Ik zou dan ook maar alleen maar aan mensen met reviews verhuren.
      ps ik ben geen snappcar medewerker…

      Beantwoorden
  2. Wij doen er alles aan om een betrouwbare community neer te zetten. Onze verzekering speelt hierin een belangrijke rol. Mocht er schade voorkomen, wat natuurlijk altijd kan gebeuren, dan lossen wij dit op samen met Centraal Beheer. Voor alle (auto)verzekeringen gelden echter uitsluitingen die niet worden gedekt. Dit zijn bijzondere gevallen die per case worden bekeken. SnappCar zal er in deze bijzondere gevallen alles aan doen om je te helpen, zowel als huurder en verhuurder. In bovengenoemde situaties zou Centraal Beheer de huurder dan aansprakelijk stellen. Dat betekent overigens niet dat zij of wij tot in de oneindigheid risicodrager kunnen zijn. Dat staat ook niet in verhouding tot de verzekeringspremie. Daarom is vertrouwen ook zo belangrijk.

    Beantwoorden
  3. Vertrouwen in de community is idd belangrijk, maar achter dat moet er ook een basis van het systeem die ook vertrouwbaar is. Vele autoverzekeraars hebben in de polis of het wel of niet gedekt is als een andere, niet-toegestaan-door-de-eigenaar bestuurder rijdt en schade veroorzakt (diefstal, joyriding), maar dan ook als je *wel* heb de bestuurder laat rijden. Dus er zijn er wel atijd gaten in verzekeringspolissen dat, in een bijzondere setup zoals SnappCar, mss SnappCar moet invullen of een goede fallback voor hebben.

    De meer mensen die in het systeem kunnen vertrouwen, de meer zelfs vertrouwbare mensen de systeem zullen aantrekken, denk ik.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Categorie

Deeleconomie, Nieuws

Tags

, , , ,