Airbnb, één van dé pioniers van de deeleconomie en de grote inspirator van SnappCar, staat hevig onder druk. Wat is er aan de hand? Airbnb is een website waar mensen ongebruikte ruimte kunnen verhuren aan anderen. Ideaal, als je geen zin hebt om een duur hotel te boeken, of als je een weekje weg gaat en je je vakantie wilt terugverdienen door je huis te verhuren. Aangezien de wetgeving flink achterloopt, valt particuliere verhuur van accommodatie vaak in een grijs gebied. Ben je als verhuurder aan sociaal aan het delen, of ben je de eigenaar van een illegaal hotel?

Airbnb gaat als eerste de achtbaan in die meer disrupters uit de deeleconomie mee zullen gaan maken. Eerst werd het initiatief geprezen door gebruikers, en gedoogd door de overheid. Vervolgens kwam Airbnb op de radar van lokale overheden en lobbyorganisaties van de hotelbranche, omdat het aanbod via Airbnb explodeerde. Nu zijn we in het meest interessante stadium aangekomen: overheden worden door de omvang van de nieuwe markt gedwongen om deze uit het grijze gebied te halen, en te kiezen voor zwart of wit.

Het leek er eerst op dat wit de overhand zou krijgen. Onder andere San Francisco en ons eigen Amsterdam gingen met Airbnb om tafel, en legaliseerden particuliere verhuur van accommodatie onder een aantal voorwaarden. New York was de eerste die een paar maanden geleden voor zwart leek te kiezen, nieuws dat in de hele deeleconomie met ontsteltenis werd ontvangen. Wat écht zorgelijk begint te worden, is dat Londen en Berlijn het voorbeeld van New York willen gaan volgen, aldus de Daily Mail van vandaag. En het blijft helaas niet bij de accomodatiemarkt: onze collega p2p carsharing platforms in Duitsland worden ondertussen ook aangeklaagd door klassieke verhuurbedrijven, die p2p autodelen graag de das om zouden doen.

De transitie naar een socialere, horizontale economie gaat niet enkel over rozen. Er vinden waardeverschuivingen plaats in de samenleving, en veel mensen zijn te angstig om deze te accepteren. Mensen die hun huis kunnen verhuren hebben voordeel, hoteleigenaren hebben nadeel. Mensen die hun auto delen hebben voordeel, autoproducenten hebben nadeel. Mensen die een boormachine delen via Peerby hebben voordeel, producenten van boormachines hebben nadeel.

Dit is een gezond proces. Het heet innovatie. Bestaande branches zullen blijven bestaan, maar ze worden gedwongen te veranderen, of te krimpen. Nieuwe branches ontstaan. Vanuit economisch perspectief én vanuit sociaal perspectief is het niet te rechtvaardigen verouderde branches te beschermen tegen hun innovatieve, socialere broertjes. Dat is precies wat er nu gebeurt. 

Help Airbnb en de toekomst van de deeleconomie te behouden. Teken hier de petitie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

About David Demper

Bestudeert en praktiseert de deeleconomie. Verhuurder van het eerste uur, en ondertussen enthousiast aanjager van de deeleconomie en de social media binnen SnappCar. Verder? Roadtrips. En surfen.

Categorie

Deeleconomie, Nieuws

Tags

, , , ,